شما در هر كجاى عالم كه باشيد اگر سلام خدمت حضرت ولىّ عصر عليهالسلام عرض كنيد حضرت به شما جواب مىدهند و اگر انسان حاجتى بخواهد به او مىدهند، (1) همين اعمال ما ارتباطات روحى است.
مثلاً اين همه جمعيّت كه در حرم حضرت رضا عليهالسلام به آن حضرت سلام عرض مىكنند ارتباط روحى است.
بالأخره ارتباط روحى از جانب ما، همان توجّه به امام زمان عليهالسلام و مقام مقدّس ايشان و توجّه ما به احاطهى روحى ايشان بر تمام عالم وجود است.
ارتباط ايشان با ما كه بدانيم حرف ما را شنيدهاند يا نه، مربوط به اعتقاد ما است.
ما بايد اعتقاد داشته باشيم كه امام قلب عالم امكان است.
مثلاً اگر شما به هر كجاى بدنتان دست بزنيد قلبتان كه همان روحتان است متوجّه مىشود چون حسّاس است.
اگر در يك لحظه به ده جاى بدن شما ده تا سوزن فرو كنند، تمام ده مورد را احساس مىكنيد.
اين مثلى براى اين است كه امام عليهالسلام «لايشغله شأن عن شأن» (2) است.
و درد اين سوزن شما را از درد آن سوزن باز نمىدارد.
وقتى ذهنتان روى يك سوزن مىرود نمىگوئيد جاى ديگرم نمىسوزد بلكه مىگويم ده جاى بدنم مىسوزد.
اين مثالى است براى اينكه چطور يك موجود ده تا، هزار تا احساس را يك دفعه درك مىكند چطور امام عليهالسلام يك دفعه مىتواند صحبتهاى همه را درك كند.
چون او قلب است، مركز حسّاسيت عالم است. شما هر كجاى عالم كه باشيد، اگر عالم را بدن فرض كنيد و امام زمان را قلب تمام اين عالم فرض نمائيد هر كجاى عالم اشكالى پيدا كند او متوجّه مىشود.
سلولهاى بدن را اگر بجاى بشر بگيريم كه شايد بيشتر از اين سلولها تعداد افراد بشر نباشد و تمام بدن را كرهى زمين بگيريم،
هر سلولى كه درد بگيرد قلب و روح متوجّه مىشود. ما چون محدوديم فقط درد را متوجّه مىشويم. حالا اگر تمام سلولها عقل و فكر و دانش مىداشتند با روح انسان صحبت مىكردند و روح صحبتشان را مىفهميد، مثال كاملاً تطبيق مىكرد.
اگر انسان بخواهد ارتباطات روحى خود را با امام زمان عليهالسلام بيشتر كند بايد توجّهش و يقينش را به امام زمان عليهالسلام بيشتر نمايد و بداند كه آن حضرت هر كجاى عالم كه هست صداى او را مىشنود و متوجّه او هست كه فرمودهاند:
«و بيمنه رزق الورى و بوجوده ثبتت الارض و السّماء».(3) بخاطر اوست که همه روزی می خورند و آسمان و زمین ثابت هستند.
کتاب انوارصاحب الزمان علیه السلام،ص84
1.....ان كان لك حاجة فحرك شفتيك فإن الجواب يأتيك. بحارالانوار جلد 50 ،ص 155
2 ــ اشاره به فرازى است كه در ضمن دعاهاى مأثور مختلفى وارد شده است مانند: مستدرك الوسائل جلد 2 صفحهى 241 انتهاى حديث 1878
3 ــ فرازى از دعاى عديله
نظرات شما عزیزان: